lørdag den 21. juli 2012

Sommertur 2012 i Skåne, Småland og Blekinge

Egentligt opstod ideen udfra at køre en del af Østkystruten af Sverige. Vi fandt ud af hvor svært det var med cykeltransport fra Stockholm til Helsingborg og valgte istedet at cykle tilbage - men så ikke nå Stockholm, men blot en mindre del af det oprindeligt planlagte. Vi havde kun de 10 dage jeg havde ferie til. Istedet for så at fokusere på kysten, havde vi fundet det der hedder Sverige leden: et system af steder man skal have et stempel, noget i stil med måden man gør det på når man kører brevet. Vi ville så kombinere ideen med kysten og hente de stempler vi kunne få fat på i denne del af Sverige. Vores daglige ture nåede heller ikke det planlagte: vi havde planlagt mellem 130 og 170 km, men på vores Thorn Raven Tour med stor oppakning, var vi ikke til mere end 100 til 130 km. Kørslen foregik i langsomt tempo, men uden at hænge rundt for at lege turist.

Kørslen mod Osby, TIngsryd og Lessebo fra Helsingborg gjorde at vi havde tvunget os selv ud på minder veje - dette var en stor succes: de større veje i Sverige er et helvede. Trafikken tager ofte overhovedet ikke hensyn til cyklismen.

Første overnatning på en campingplads på østsiden af en sø i Osby. Dorte havde købt et topersoners Bergans tunneltelt. Selvom der var en del blæst, havde vi det rart. Regn i løbet af natten var heller ikke noget problem. Soveposter fra Mountain equipment med gåsedun var det rene luksus og liners til disse i silke tog den værste kropsfugt fra soveposen.

Af sted næste morgen (dag 2) i retning mod Tingsryd og derefter Lessebo. I LEssebo fandt vi en noget spartansk campingplads, men til en yderst rimelig pris. Vi havde en våd , blæsende nat men lunede os i teltet. En afstængerne knækkede under opsætningen og vi undersøger netop nu om vi kan skaffe en ny.

Derfra nordpå og vi kom til formiddagskafe i et vandrerhjem i Bergdala: etaleret i lokaler der tidligere hørte til glasproduktionen lokalt. Det var stadigt muligt at købe disse glas med klare dele samt en mørkeblå overkant. Meget smukt. Vandrerhjemmet var til salg - hvis man kune klare at være i sving hele tiden ville det være ideelt, måske til et par med ADHD.

Vi fandt en campingplads i Hultsfred med en hytte og mulighed for at vaske vores efterhånden sædvanligt ildelugtende tøj. Det var dejligt!. Der havde været en del oversvømmelse i området efter en meget periode af den meget våd sommer. Dette prægede en del af søerne & vandløbene i området. Vi var meget glad for disse dage og de områder er nogle vi gerne vil se mere til.  Derefter gik turen til østkysten og vi valgte at gå syd om Våstervik, da vi ikke kunne nå dertil pga vores begrænsede daglige etaper - oppakningen for stor eller formen for dårlig?